VEDTÆGTER FOR OFFICERSKLUBBEN FREDERIKSHAVN

§ 1. Klubbens navn og geografi.

Klubbens navn er OFFICERSKLUBBEN FREDERIKSHAVN (OKF). Klubben forestår driften af de lokaler, som er stillet til rådighed for klubbens aktiviteter. Klubben varter samtidig klubbens inventar og øvrige værdigenstande.

§ 2. Formål.

Klubben drives som traditionsbærende forening1 jf. FESBST 610-1, Traditionspleje.

Klubbens formål er at styrke medlemmernes sammenhold og selskabelighed, herunder at fastholde og synliggøre Søværnets traditioner og den sømilitære profil gennem deltagelse i repræsentationen af Søværnet i Frederikshavn. Det er endvidere klubbens formål at medvirke til at fremme det gode forhold til anløbende skibe, militære myndigheder, enheder og lignende.

§ 3. Opgave.

Klubben er etableret i de af Forsvarets Ejendomsstyrelse anviste opholds- og konferencelokaler på Flådestation Frederikshavn, og har til formål at danne ramme om medlemmernes sociale samvær. Klubbens opgaver inkluderer:

• At forestå særarrangementer i klubbens lokaler. Disse gennemføres i videst muligt omfang efter medlemmernes behov og ønsker.

• At facilitere samarbejdet med Venner af Tordenskjold (VAT) i rammen af traditionsbærende foreninger. Herunder deltagelse i lejlighedsvise møder med VAT, hvor foreningernes snitflader i relation til bl.a. afholdelse af Tordenskjolds fødselsdag, fælles arrangementer mv. behandles.

§ 4. Klubbens medlemmer.

Som medlemmer kan optages nuværende eller tidligere officerer i Forsvaret, kadetter, OME-1 og civilt ansatte (fra C300 niveau og opefter). Medlemskab giver ret til at deltage i alle klubbens aktiviteter, valgbarhed til bestyrelsen samt stemmeret på generalforsamlingen.

Personel der opfylder betingelserne for medlemskab, kan for en kortere periode opnå et midlertidigt medlemskab mod et forholdsvist lavere kontingent. Dette giver ret til at anvende klubbens faciliteter, samt deltage i klubbens aktiviteter. Midlertidigt medlemskab er særligt tiltænkt medlemmer, der har en kortere tidsmæssig tilknytning til Frederikshavn grundet kursusaktivitet mv. Kontingentets størrelse og medlemskabets længde fastsættes i så fald af bestyrelsen i hvert enkelt tilfælde.

Ansøgning om optagelse sker skriftligt til bestyrelsen.

§ 5. Adgang til klubbens faciliteter.

Adgang til klubbens faciliteter gives til klubbens medlemmer, samt gæster i selskab med disse.
Adgang gives endvidere til medlemmer af Venner Af Tordenskjold i forbindelse med formål nævnt i § 3. stk. 2. Klubbens tjenestegørende medlemmer kan udstyres med adgangschip, der
giver adgang til klubbens primære lokale i bygning 3. Adgang til klubbens øvrige lokaler, lager mv. er forbeholdt bestyrelsen.

Udlån af klubbens faciliteter til tjenstlige formål ansøges ved Garnisonskommandanten, som afklarer tilgængelighed, klargøring mv. med klubbens bestyrelse, lokal etablissementspartnerelement Frederikshavn mv.
Udlån til private formål rettes til FES, som efterfølgende afklarer tilgængelighed, klargøring mv. med Garnisonskommandanten.
Klubbens medlemmer mfl. som er givet tilladelse til at afholde arrangementer, er pligtige til at overholde Garnisonskommandantens anvisninger i forhold til udskænkning, lukketid mv.
Klubbens faciliteter afleveres umiddelbart efter endt udlån i samme stand de er modtaget.
Ved ej planlagt fremmøde i klubbens faciliteter, respekteres afholdelse af planlagte arrangementer, såfremt dette finder sted samtidig.

§ 6. Kontingent og ophør af medlemskab.

Klubbens medlemmer betaler et årligt kontingent, hvis størrelse årligt fastsættes på klubbens ordinære generalforsamling. Kontingent der vedtages på generalforsamling er gældende for det efterfølgende år. Kontingent forfalder ved løbende indmelding eller senest i løbet af januar måned. Betaling af kontingent berettiger invitation til generalforsamling.
Medlemskab bringes til ophør, når bestyrelsen har modtaget en skriftlig udmeldelse.
Medlemmer, som ikke har betalt skyldigt kontingent, ekskluderes efter 3 måneders forløb.

§ 7. Regnskab.

Regnskabet føres af kassereren. Regnskabsåret er kalenderåret. Klubbens regnskab revideres
af de to valgte revisorer, således at det kan forelægges på førstkommende generalforsamling i
revideret form.

§ 8. Økonomi.

Klubbens skal økonomisk set kunne hvile i sig selv. Et eventuelt overskud i det reviderede
regnskab anvendes således, at klubbens formål bedst tilgodeses. Skulle det erkendes, at
muligheden for et underskud eksisterer, iværksætter bestyrelsen de nødvendige
foranstaltninger.
I forbindelse med planlægning af kommende Tordenskjolds fødselsdag arrangementer,
udarbejdes der sammen med VAT et budget for det kommende arrangement. Arrangementet
skal som udgangspunkt økonomisk set hvile sig selv. Henset til at indtægter ej kan budgetteres
nøjagtigt, inddækkes et eventuelt underskud fra Tordenskjolds fødselsdag ved OKF
foranstaltning.

§ 9. Bestyrelsen.

Klubbens bestyrelse, der af generalforsamlingen vælges for en toårig periode, udgøres af:
• Seks medlemmer der opretholder medlemskab, hvilket indebærer betaling af kontingent.
Heraf skal mindst tre medlemmer være tjenestegørende officerer i Forsvaret.
• Et antal suppleanter der kan overtage en bestyrelsespost midlertidigt eller varigt, såfremt en
af bestyrelsesmedlemmerne er nødsaget til at træde ud af bestyrelsen. Suppleanter der
træder ind i bestyrelsen skal på valg når den oprindelige periode for bestyrelsesposten
udløber. Af hensyn til klubbens drift kan bestyrelsessuppleanter inviteres med til bestyrelsens
aktiviteter, dog uden stemmeret.
• Ved konstituerende bestyrelsesmøde, konstituerer bestyrelsen en formand og en
næstformand, der begge skal være tjenestegørende officerer i Forsvaret. Bestyrelsens
opgavefordeling uddelegeres herefter jf. §12.
Generalforsamlingen vælger et antal bestyrelsesmedlemmer, et antal bestyrelsessuppleanter, to
revisorer samt en revisorsuppleant.
3
Bestyrelsen kan herefter supplere sig efter behov. For eksempel kan Venner Af Tordenskjold
inkluderes i bestyrelsens arbejde, relateret til fælles afholdelse af Tordenskjolds fødselsdag eller
tilsvarende arrangementer, der falder ind under rammen af traditionsbærende foreninger.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når sammenlagt fire bestyrelsesmedlemmer har givet møde.
I tilfælde af stemmelighed er formandens, eller i dennes fravær næstformandens, stemme
udslagsgivende.

§ 10. Generalforsamling.

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed, og tilstræbes afholdt årligt i første kvartal.
Deltagere i generalforsamlingen er klubbens medlemmer jf. §4. Indkaldelse skal ske med mindst
én måneds varsel. Generalforsamlingen træffer beslutninger ved afstemning efter simpelt flertal.

§ 11. Dagsorden til generalforsamling.


Generalforsamlingen afvikles efter følgende dagsorden:

  1. Valg af dirigent

2. Godkendelse af deltagere og fuldmagter

3. Formandens beretning

4. Aflæggelse af revideret regnskab og fastsættelse af kontingent

5. Behandling af indkomne forslag

6. Valg af bestyrelsesmedlemmer 1, 2 og 3 i lige år

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer 4, 5 og 6 i ulige år

8. Valg af bestyrelsessuppleanter

9. Valg af revisor 1 i lige år

10. Valg af revisor 2 i ulige år

11. Valg af revisorsuppleant

12. Eventuelt.
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, herunder forslag til ændring af
vedtægterne, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.
Ethvert stemmeberettiget medlem har mulighed for at medbringe to fuldmagter på vegne af
øvrige stemmeberettigede medlemmer, der ej har mulighed for at give møde.

§ 12. Konstituering og bestyrelsens opgavefordeling.

Klubbens bestyrelse konstituerer sig med en formand, en næstformand, en kasserer, en
sekretær, samt en praktisk forstander. Det sidste bestyrelsesmedlem benævnes
”bestyrelsesmedlem uden portefølje”. Bestyrelsens opgavefordeling udgøres som følger:
Formanden: Gennemfører bestyrelsesmøder og generalforsamling, samt repræsenterer
klubben udadtil.
Næstformanden: Er aktivitetsansvarlig samt ansvarlig for klubbens udsmyknings- og
øvrige værdigenstande.
Kassereren: Fører regnskab for klubben, udarbejder det årlige statusregnskab og
gennemfører indkøb.
Sekretæren: Anlægger og fører en forhandlingsprotokol, hvori der noteres alle beslutninger
taget på generalforsamlingen og på bestyrelsesmøder. Sekretæren fører desuden en
fortegnelse over klubbens medlemmer.
Praktisk forstander: Udarbejder plan over tilsyn med baren i forbindelse med planlagte
aktiviteter, herunder optælling, indkøbsbehov og lettere opklaring.
På bestyrelsesmøder kan uddelegeres praktiske opgaver til bestyrelsesmedlemmer, suppleanter
såvel som øvrige frivillige.

§ 1. Klubbens navn og geografi.

Klubbens navn er OFFICERSKLUBBEN FREDERIKSHAVN (OKF). Klubben forestår driften af de lokaler, som er stillet til rådighed for klubbens aktiviteter. Klubben varter samtidig klubbens inventar og øvrige værdigenstande.

§ 2. Formål.

Klubben drives som traditionsbærende forening1 jf. FESBST 610-1, Traditionspleje.

Klubbens formål er at styrke medlemmernes sammenhold og selskabelighed, herunder at fastholde og synliggøre Søværnets traditioner og den sømilitære profil gennem deltagelse i repræsentationen af Søværnet i Frederikshavn. Det er endvidere klubbens formål at medvirke til at fremme det gode forhold til anløbende skibe, militære myndigheder, enheder og lignende.

§ 3. Opgave.

Klubben er etableret i de af Forsvarets Ejendomsstyrelse anviste opholds- og konferencelokaler på Flådestation Frederikshavn, og har til formål at danne ramme om medlemmernes sociale samvær. Klubbens opgaver inkluderer:

• At forestå særarrangementer i klubbens lokaler. Disse gennemføres i videst muligt omfang efter medlemmernes behov og ønsker.

• At facilitere samarbejdet med Venner af Tordenskjold (VAT) i rammen af traditionsbærende foreninger. Herunder deltagelse i lejlighedsvise møder med VAT, hvor foreningernes snitflader i relation til bl.a. afholdelse af Tordenskjolds fødselsdag, fælles arrangementer mv. behandles.

§ 4. Klubbens medlemmer.

Som medlemmer kan optages nuværende eller tidligere officerer i Forsvaret, kadetter, OME-1 og civilt ansatte (fra C300 niveau og opefter). Medlemskab giver ret til at deltage i alle klubbens aktiviteter, valgbarhed til bestyrelsen samt stemmeret på generalforsamlingen.

Personel der opfylder betingelserne for medlemskab, kan for en kortere periode opnå et midlertidigt medlemskab mod et forholdsvist lavere kontingent. Dette giver ret til at anvende klubbens faciliteter, samt deltage i klubbens aktiviteter. Midlertidigt medlemskab er særligt tiltænkt medlemmer, der har en kortere tidsmæssig tilknytning til Frederikshavn grundet kursusaktivitet mv. Kontingentets størrelse og medlemskabets længde fastsættes i så fald af bestyrelsen i hvert enkelt tilfælde.

Ansøgning om optagelse sker skriftligt til bestyrelsen.

§ 5. Adgang til klubbens faciliteter.

Adgang til klubbens faciliteter gives til klubbens medlemmer, samt gæster i selskab med disse.
Adgang gives endvidere til medlemmer af Venner Af Tordenskjold i forbindelse med formål nævnt i § 3. stk. 2. Klubbens tjenestegørende medlemmer kan udstyres med adgangschip, der
giver adgang til klubbens primære lokale i bygning 3. Adgang til klubbens øvrige lokaler, lager mv. er forbeholdt bestyrelsen.

Udlån af klubbens faciliteter til tjenstlige formål ansøges ved Garnisonskommandanten, som afklarer tilgængelighed, klargøring mv. med klubbens bestyrelse, lokal etablissementspartnerelement Frederikshavn mv.
Udlån til private formål rettes til FES, som efterfølgende afklarer tilgængelighed, klargøring mv. med Garnisonskommandanten.
Klubbens medlemmer mfl. som er givet tilladelse til at afholde arrangementer, er pligtige til at overholde Garnisonskommandantens anvisninger i forhold til udskænkning, lukketid mv.
Klubbens faciliteter afleveres umiddelbart efter endt udlån i samme stand de er modtaget.
Ved ej planlagt fremmøde i klubbens faciliteter, respekteres afholdelse af planlagte arrangementer, såfremt dette finder sted samtidig.

§ 6. Kontingent og ophør af medlemskab.

Klubbens medlemmer betaler et årligt kontingent, hvis størrelse årligt fastsættes på klubbens ordinære generalforsamling. Kontingent der vedtages på generalforsamling er gældende for det efterfølgende år. Kontingent forfalder ved løbende indmelding eller senest i løbet af januar måned. Betaling af kontingent berettiger invitation til generalforsamling.
Medlemskab bringes til ophør, når bestyrelsen har modtaget en skriftlig udmeldelse.
Medlemmer, som ikke har betalt skyldigt kontingent, ekskluderes efter 3 måneders forløb.

§ 7. Regnskab.

Regnskabet føres af kassereren. Regnskabsåret er kalenderåret. Klubbens regnskab revideres
af de to valgte revisorer, således at det kan forelægges på førstkommende generalforsamling i
revideret form.

§ 8. Økonomi.

Klubbens skal økonomisk set kunne hvile i sig selv. Et eventuelt overskud i det reviderede
regnskab anvendes således, at klubbens formål bedst tilgodeses. Skulle det erkendes, at
muligheden for et underskud eksisterer, iværksætter bestyrelsen de nødvendige
foranstaltninger.
I forbindelse med planlægning af kommende Tordenskjolds fødselsdag arrangementer,
udarbejdes der sammen med VAT et budget for det kommende arrangement. Arrangementet
skal som udgangspunkt økonomisk set hvile sig selv. Henset til at indtægter ej kan budgetteres
nøjagtigt, inddækkes et eventuelt underskud fra Tordenskjolds fødselsdag ved OKF
foranstaltning.

§ 9. Bestyrelsen.

Klubbens bestyrelse, der af generalforsamlingen vælges for en toårig periode, udgøres af:
• Seks medlemmer der opretholder medlemskab, hvilket indebærer betaling af kontingent.
Heraf skal mindst tre medlemmer være tjenestegørende officerer i Forsvaret.
• Et antal suppleanter der kan overtage en bestyrelsespost midlertidigt eller varigt, såfremt en
af bestyrelsesmedlemmerne er nødsaget til at træde ud af bestyrelsen. Suppleanter der
træder ind i bestyrelsen skal på valg når den oprindelige periode for bestyrelsesposten
udløber. Af hensyn til klubbens drift kan bestyrelsessuppleanter inviteres med til bestyrelsens
aktiviteter, dog uden stemmeret.
• Ved konstituerende bestyrelsesmøde, konstituerer bestyrelsen en formand og en
næstformand, der begge skal være tjenestegørende officerer i Forsvaret. Bestyrelsens
opgavefordeling uddelegeres herefter jf. §12.
Generalforsamlingen vælger et antal bestyrelsesmedlemmer, et antal bestyrelsessuppleanter, to
revisorer samt en revisorsuppleant.
3
Bestyrelsen kan herefter supplere sig efter behov. For eksempel kan Venner Af Tordenskjold
inkluderes i bestyrelsens arbejde, relateret til fælles afholdelse af Tordenskjolds fødselsdag eller
tilsvarende arrangementer, der falder ind under rammen af traditionsbærende foreninger.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når sammenlagt fire bestyrelsesmedlemmer har givet møde.
I tilfælde af stemmelighed er formandens, eller i dennes fravær næstformandens, stemme
udslagsgivende.

§ 10. Generalforsamling.

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed, og tilstræbes afholdt årligt i første kvartal.
Deltagere i generalforsamlingen er klubbens medlemmer jf. §4. Indkaldelse skal ske med mindst
én måneds varsel. Generalforsamlingen træffer beslutninger ved afstemning efter simpelt flertal.

§ 11. Dagsorden til generalforsamling.


Generalforsamlingen afvikles efter følgende dagsorden:

  1. Valg af dirigent

2. Godkendelse af deltagere og fuldmagter

3. Formandens beretning

4. Aflæggelse af revideret regnskab og fastsættelse af kontingent

5. Behandling af indkomne forslag

6. Valg af bestyrelsesmedlemmer 1, 2 og 3 i lige år

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer 4, 5 og 6 i ulige år

8. Valg af bestyrelsessuppleanter

9. Valg af revisor 1 i lige år

10. Valg af revisor 2 i ulige år

11. Valg af revisorsuppleant

12. Eventuelt.
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, herunder forslag til ændring af
vedtægterne, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.
Ethvert stemmeberettiget medlem har mulighed for at medbringe to fuldmagter på vegne af
øvrige stemmeberettigede medlemmer, der ej har mulighed for at give møde.

§ 12. Konstituering og bestyrelsens opgavefordeling.

Klubbens bestyrelse konstituerer sig med en formand, en næstformand, en kasserer, en
sekretær, samt en praktisk forstander. Det sidste bestyrelsesmedlem benævnes
”bestyrelsesmedlem uden portefølje”. Bestyrelsens opgavefordeling udgøres som følger:
Formanden: Gennemfører bestyrelsesmøder og generalforsamling, samt repræsenterer
klubben udadtil.
Næstformanden: Er aktivitetsansvarlig samt ansvarlig for klubbens udsmyknings- og
øvrige værdigenstande.
Kassereren: Fører regnskab for klubben, udarbejder det årlige statusregnskab og
gennemfører indkøb.
Sekretæren: Anlægger og fører en forhandlingsprotokol, hvori der noteres alle beslutninger
taget på generalforsamlingen og på bestyrelsesmøder. Sekretæren fører desuden en
fortegnelse over klubbens medlemmer.
Praktisk forstander: Udarbejder plan over tilsyn med baren i forbindelse med planlagte
aktiviteter, herunder optælling, indkøbsbehov og lettere opklaring.
På bestyrelsesmøder kan uddelegeres praktiske opgaver til bestyrelsesmedlemmer, suppleanter
såvel som øvrige frivillige.